A BeszédStart MiNi tréning utolsó előtti, 6. lépésben egy nagyon fontos dologra hívom fel a figyelmedet, mégpedig arra, hogy mennyire fontos követned a kommunikációddal a gyermek fejlődését. Hogy mennyit nyersz azzal, ha tudod, hogy mikor mennyit ért, vagy mit tud már elmondani neked. Hogy ne várj el tőle olyat, amire még nem képes. Ez egy nagyon fontos téma, melyet a Mikor fog beszélni tananyagomban sokkal részletesebben kifejtek, de itt is szerettem volna informálni téged!

Beszédfejlődéshez igazodó kommunikáció!

Minden páros napon olyan szempontokat osztottam meg veled, amelyeket, ha következetesen követsz, akkor a gyermekednek hatékonyabb lesz a beszédértése, szókincsfejlődése, vagyis az általános beszédfejlődése.
De mi az, amit jó ha tudsz még?

Jó, ha tudod

Mi az az egyetemes dajkanyelv?

Ahogy az anyák beszélnek a csecsemőkkel egy különleges nyelv, a világ minden táján azonos, jellegzetes jegyekkel bír:

– Dallamosabb
– Magasabb hangon
– Rövid mondatokkal
– A magánhangzók elnyújtásával, eltúlzásával.
– Sok ismétléssel
– A lényeges elemek kiemelésével, kihangsúlyozásával.

A beszédre való képesség velünk születetett képesség, a fejlődése azonban a környezetünktől függ.

A kommunikáció öröklött és tanult is egyben.

Mi segíti a kommunikációt?

Gondold végig, hogy a beszélt nyelven kívül, milyen kommunikációt támogató lehetőségeink vannak?

testbeszéd, mimika, gesztusok, jelek, vizuális jelek (képek, színek),
vokális jelek (hangsúly, hanglejtés, hangnem),
egyéb jelek (szaglás, ízlelés, tapintás, testünkből érkező érzetek)

A legtöbb gyerekre jellemző

5 hónapos – 1,5 éves kor
– A gyermek egy éves körül elkezdi azokat a szavakat utánmondani, melyeket környezetének tagjai előmondanak, gyakran megismételnek.

– A beszédértés időszakát a látszatmegértés korszaka előzi meg, ebben a korszakban a kisgyermek a helyzetre reagál, a gesztusra, a hanglejtésre és nem a szó értelmére.

1 és 1,5 évesen szavakkal kommunikál (Kb.: 50-100 szóból álló aktív szókincse van, de ennél sokkal többet megért már)

– Telegrafikus stílus (leginkább főnevek, leegyszerűsített, lerövidített szavak)

– Szituációra vonatkozó, mondatértékű szavak.

– Többjelentésű szavak (teljesen különböző tárgyakat jelöl tér, idő, funkció, külső hasonlóság alapján), még nem képes általánosítani.

1,5-2 éves kor (Kb.: 300 szó)

– Kétszavas mondatok

– Igazi grammatika kezdete – egymás mellé teszi a szavakat

-„Mi ez? korszak” (Kérdőforma megjelenése)

– Kiejtésük még távolabb áll a tökéletestől, sok hangjuk még nem tiszta, vagy más – könnyebben kiejthető – hanggal helyettesítik azt.

2-2,5 éves kor (Kb.: 450 szó)

– Fejlődés természetes velejárója, hogy ilyenkor még nyelvtanilag nem helyesen beszél

– Hangzórendszere fokozatosan stabilizálódik, de hangok ejtésében még  sok a hiba élettani okok miatt is

– Szókincs-gyarapodás

– Többszavas mondatok, nyelvtani rendszer

2,5-3 éves kor (Kb.: 900 szó)

– Főnevek és igeragozás fokozatos beépülése

– “és”, “de”, “vagy” kötőszavak megjelenése

– még mindig természetesek a nyelvtani hibák

– Alárendelt szerkezeteket alkalmaznak (“mert”, “mivel”, “ha”, “ami”)

– Összefüggően elmeséli élményeit, társalog 

*Ha ennél részletesebben érdekelnek az egyes pontok, vagy az óvodáskori hangzórendszer fejlődéséről, esetleg az iskoláskori kommunikációs fejlődésről, készségfejlődésekről szeretnél még bővebb ismereteket, akkor érdeklődj privátban a “Rendben fejlődik?” mentorprogram tananyagairól.

Mit csináljak, ha úgy érzem, az én gyerekem nem mutatja azt, amit az átlag?
Gond van vele? Merre induljak el?

Ebben az esetben vedd fel velem a

kapcsolatot!

A mai feladat

Honnan lehetek biztos abban, hogy megértette, amit mondtam?

Minél több időt töltesz vele, annál jobban fogod tudni, hogy mire képes, milyen szavakat használ, milyen szituációkban ért meg téged jobban. (A Katica szempöttyök is ezt a célt szolgálják.)
Akkor tudsz az ő szintjén beszélni, ha tudod, hogy egy adott életkorban mi várható el tőle. Sokszor azzal van a gond, hogy azt hisszük már annyi mindent megért, mert már “különlegesebb” szavakat használ. Azonban a tapasztalat az, hogy ekkor még sokszor a szituációs helyzet segíti a megértést, így ha csak egyszer, egyféleképpen vagy sok mondattal, kihangsúlyozás nélkül beszélünk, azt általában nem érti meg!

Gyakoroljátok minél többet az alábbi játékot, mindenféle mondattal.

Az alábbi mondatot mondd el képzeletben

– egy fél éves babának

– 1 évesnek

– 1,5 évesnek

– 2 évesnek

– 2,5 évesnek

– 3 évesnek

“Képzeld el, készítettem egy nagyon finom körtés süteményt neked!”

* Figyeld a csoportot, az én megoldásom ott lesz majd!

#6. kihívás

Hogyan kommunikálj egy aktuális problémát?

Javában folyik a “Maradj otthon kampány”! Nagyon fontosak az okok, mi értjük, és a gyerekek? Mégis mit éreznek ebből a gyerekeink? És hogyan kommunikáljuk nekik ezt helyesen? Részben már beszéltünk erről a csoportban, de szedjük össze, hogy kinek mi vált be?
Oszd meg a válaszodat itt

0 Hozzászólás

Mi a Te gondolatod a cikkről?

Érdekel a véleményed! A lenti szövegdobozban kifejtheted a gondolataidat!
A "Hozzászólás küldése" gombra kattintással elfogadod az Adatkezelési Tájékoztatót!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük